يكى از اعمالى كه در ماه شريف رجب، پس از هر نماز
واجب، معمولا انجام مىگيرد،دعاى «يامن ارجوه ...»
است.
دربارهى اين دعا، چند مطلب قابل دقت است كه در اين مقاله به آنها
خواهيمپرداخت.
در ابتدا، اصل دعا را نقل مىكنيم. ماخذ اصلى دعاى «يامن ارجوه» كتاباقبال
سيدبن طاووس است. در آنجا آورده است:
و من الدعوات كل يوم من رجب، ماذكرهالطرازى ايضا، فقال: دعاء
علمهابوعبدالله(ع) محمدا السجاد -و هو «محمدبن ذكوان» يعرف بالسجاد. قالوا:
سجدو بكى فى سجوده حتى عمى.- روى ابوالحسن على بن محمدالبرسى،(رحمهماالله )،
قال: اخبرناالحسين بن احمدبنشيبان، قال: حدثنا حمزهبن القاسم العلوىالعباسى،
قال: حدثنا محمدبن عبدالله بن عمرانالبرقى، عن محمدبن علىالهمدانى،قال:
اخبرنى محمد بن سنان، عن محمدالسجاد فى حديث طويل، قال:
قلت لابى عبدالله(ع): جعلت فداك! هذا رجب. علمنى فيه دعاءا ينفعنى الله به.
قال: فقال لى ابوعبدالله(ع): اكتب «بسماللهالرحمانالرحيم»! وقل فى كل
يوممن رجب صباحاو مساءو فى اعقاب صلواتك فى يومك وليلتك: «يامن ارجوه...».
قال: ثممر ابوعبدالله(ع) يدهاليسرى، فقبض على لحيته و دعا بهذا الدعاء و
هويلوذ بسبابته اليمنى، ثم قال بعد ذلك: «يا ذالجلال والاكرام...».
و فى حديث آخر: ثم وضع يده على لحيته و لم يرفعها الا و قد امتلاظهر كفه دموعا.
(۱)
اين روايت را، علامهى مجلسى و محدث قمى، به گونه زير ترجمه كردهاند:
۱ - علامه مجلسى:
به سند معتبر، منقول است كه محمدبن ذكوان به خدمتحضرت صادق(ع) عرض كرد كه:
فداى تو شوم! اين، ماه رجب است. مرا دعايى تعليم نما كه حق تعالى، مرا، به
آننفع ببخشد. حضرت فرمودند كه: «در هر روز ماه رجب، در صبح و شام و بعد
ازنمازها در شب[بخوان]: «يا من ارجوه لكل خير...». پس، حضرت محاسن مبارك خودرا
به دست چپ گرفتند و انگشتسبابهى دست راستخود را به جانب چپ و
راستحركتمىدادند و با انكسار تمام، اين دعا را حضرت مىخواندند: «يا ذالجلال
...» ودست از ريش مبارك خود بر نداشت تا از آب ديدهى مباركاش، تر شد. (۲)
۲ - محدثقمى: سيدبن طاووس، روايت كرده است از محمدبن ذكوان -كه معروف به سجاد
است ،براى آن كه آنقدر سجده كرده و گريست در سجود، كه نابينا شد- كه گفت: عرض
كردمبه حضرت صادق(ع): فداى تو شوم! اين، ماه رجب است. تعليم نما مرا دعايى در
آن،تا حقتعالى، مرا، به آن، نفع بخشد. حضرت فرمود:
بنويس«بسماللهالرحمانالرحيم»! و بگو در هر روز از رجب، در صبح و شام و در
عقبنمازهاى روز و شب: «يامن ارجوهلكل خير...».
راوى گفت: پس گرفتحضرت، محاسن شريف خود را در پنجهى چپ خود و خواند اين دعارا
به حال التجاو تضرع به حركت دادن انگشتسبابهى دست راست. پس گفتبعد از آن:
يا ذالجلال والاكرام... .
محمد بن ذكوان كيست؟
راوى اين دعا، «محمدبن ذكوان» ملقب به «سجاد» است.
وضع او، از نظر رجالى، مشخص نيست. مرحوم مامقانى مىنويسد:
وليس له فى كلمات اصحابناالرجاليين اثر اصلا. ولم اقف فيه الا علىروايهالسيد
رضىالدين بن طاووس(رضوان الله عليهم) ، فىالاقبال، دعاء شهر رجب.
به نظر ما، احتمال تصحيف، در نام اين راوى، وجود دارد. توضيح اينكه، ممكن
استراوى اين حديثيا «محمدبن زياد» باشد -زيرا، اردبيلى در جامعالرواه،
از«محمدبن زياد» با لقب «سجاد» نام برده و گفته: «محمدبن سنان از وى روايتنقل
مىكند.» و در اينجا هم، روايتگر، محمدبن سنان است- و يا «محمدبن زيدشحام
است; زيرا، وى، دعاى «يامن ارجوه» را به گونهى ديگرى نقل كرده است.
البته، احتمال اين كه «محمدبن ذكوان»، تصحيف «محمدبن زياد السجاد» باشد،بيشتر
است.
نكاتى دربارهى قرائت اين دعا
۱ - «بسماللهالرحمان الرحيم» جزو دعا نيست،بلكه ذكر آن، به جهت استحباب شروع
هركار ارزشمندى با بسمله است.
۲ - اين دعا، در هر موقع از روز و شب و بعد از هر نماز - چه واجب و چه
مستحبمىتوان خواند. از اين سفارش، اهميت دعاى مذكور، معلوم مىشود.
۳ - لفظ «جميع» در قبل از «شر» در عبارت و شر الاخره» -هرچند به عنواننسخهى
بدل- وجود دارد.
۴ - دربارهى زمان به دست گرفتن محاسن ، دو احتمال وجود دارد:
احتمال نخست اين است كه از ابتداى دعا، بايد محاسن را به دست چپ گرفت،
يعنى،منظور از «الدعاء» در «...و دعابهذا الدعاء»، همان «يا منارجوه...»
تاپايان دعا باشد و نه دعاى «ياذالجلال و الاكرام ...».
احتمال دوم، اين است كه مقصود از «الدعاء» را در «دعا بهذاالدعاء»،
قسمت«ياذالجلال والاكرام... مىباشد و «ذلك» را در «ثم قال بعد ذلك» به در
دستگرفتن محاسن» برگردانيم.
علامهى مجلسى، رضواناللهعليه، همان طورى كه ترجمهاش نشان مىدهد، احتمال
دوم راقبول دارد. و ظاهرا همين احتمال دوم درستتر باشد.
انتهاى دعا; يعنى،«حرم شيبتى علىالنار» نيز مويد درستى احتمال دوم است.
۵ - از مجموع روايت استفاده مىشود كه، «محاسن را به دست گرفتن» و
«انگشتسبابهى دست راست را حركت دادن حالتى بوده است كه در آن هنگام، به حضرت
امامصادق(ع) دست داده است و نه اين كه جزئى از دعاى «يامنارجوه» باشد.
البته، اگر كسى، با دقت و تامل، در محتواى اين دعا بنگرد، چه بسا، از او نيزاين
حالت، سر زند.
در اينجا، مناسب استيادآور شويم كه اين، يكى از حالتهاى دعا كننده است.
اگربه كتاب «الدعاء»ى كافى مراجعه كنيم، حالتهاى ديگرى را نيز براى شخص
دعاكننده خواهيم يافت. براى نمونه، به اين روايت توجه فرماييد:
عده من اصحابنا، عن احمدبن محمدبن خالد، عن ابيه، عن فضاله عنالعلاء،
عنمحمدبن مسلم، قال: سمعت اباعبدالله(ع) يقول:
مر بى رجل و انا ادعو فى صلاتى بيسارى فقال: يا عبدالله! بيمينك. فقلت:
ياعبدالله! انلله، تبارك و تعالى، حقاعلى هذه كحقه على هذه». و قال:
«الرغبه، تبسط يديك و تظهر باطنهما و الرهبه، تبسط يديك و تظهر ظهرهما.
والتضرع، تحرك السبابه اليمنى يمينا و شمالا. والتبتل، تحرك
السبابهاليسرىترفعها فىالسماء رسلا و تضعها. و الابتهال، تبسط يديك و ذراعيك
الىالسماء. والابتهال، حين ترى اسباب البكاء.
امام صادق (ع) فرمود:
«مردى به من گذر كرد و من در نمازم دست چپ را براى دعا بلند كرده بودم.
پس گفت: يا عبدالله! با دست راستات دعا كن، من گفتم: اى بندهى خدا! راستى
كهخداوند تبارك و تعالى، براين هم حقى دارد، مانند حق او بدان. » و فرمود:
«دررغبت، هر دو دست را بگشايى و باطن آنها را بنمايى. و در رهبت ، هر دو دست
رابگشايى و پشت آنها را عيان دارى. و در تضرع، انگشتسبابهى راست را به راست
وچپ بجنبانى. و در تبتل، انگشتسبابهى چپ را بجنبانى و به آرامى آن را به بالا
وپايين ببرى و بياورى. و ابتهال، اين است كه هر دو دست و هر دو ذراع را به
سوىآسمان فرازدارى. ابتهال، وقتى است كه موجبات گريه فراهم شده است. (۳)
ليلهالرغائب
در انتهاى اين مقاله، شايسته استبحث مختصرى هم دربارهى«ليلهالرغائب»
-بهدليل اهميت آن- داشته باشيم.
در زمان «ليلهالرغائب» اختلاف وجود دارد. برخى، معتقدند كه ليلهالرغائب،
شبجمعهاى از ماه مبارك رجب است كه پنجشنبهى آن هم، از ماه مبارك رجب باشد.
و بعضى ديگر، مىگويند كه شب نخستين جمعهى ماه مبارك رجب، ليلهالرغائباست،
چهپنجشنبهى آن، از ماه مبارك رجب باشد و چه نباشد.
براى روشن شدن مطلب، ابتدا، عبارت سيد را از اقبالاش (۴) نقل مىكنيم:
فصل ۱۰: فى مانذكره من عمل اول جمعه من شهر رجب. اعلم! ان
مقتضىالاحتياطللعباده و طلب الظفر بالسعاده، اقتضى ان نذكر، عمل هذهالليله
الجمعه فى اولليله من هذاالشهرالشريف، لجواز ان يكون اول ليله منه، الجمعه.
فيكون قد اذكرناك فى اول الشهربها الى حين حضور اول ليله جمعه منه لتعملبها.
وجدنا ذلك فى كتب العبادات مرويا عنالنبى(ص) و نقلته انا من بعض
كتباصحابنا،رحمهمالله، فقال فى جمله الحديث عنالنبى(ص) فى «ذكر فضل شهر
رجب»،ماهذا لفظه:
« ولكن لا تغفلوا عن اول ليله جمعه منه! فانها ليله تسميها
الملائكه«ليلهالرغائب». و ذلك انه اذامضى ثلث الليل، لم يبق ملك فىالسماوات
والارض،الا يجتمعون فىالكعبه و حواليها و يطلعالله عليهم اطلاعه فيقول لهم:
«ياملائكتى! سلونى ماشئتم!». فيقولون: «ربنا! حاجتنا اليك ان تغفر لصوامرجب.».
فيقول اللهتعالى:«قد فعلت ذلك.».
ثم قال رسولالله(ص): «مامن احد صام يومالخميس اول خميس من رجب، ثم يصلىبين
العشاء و العتمه...» الحديث.
همان طور كه مشاهده مىكنيد، تامل در عبارت سيد، مىرساند كه «ليلهالرغائب»يك
مطلب است و روزه و نماز آن دوازده ركعتبين نماز مغرب و عشا، مطلبى ديگر.
توضيح اينكه، شب نخستين جمعه از ماه مبارك رجب، ليلهالرغائب است چه
پنجشنبهىآن جزء ماه مبارك رجب باشد و چه نباشد و آن روزه و نماز، مربوط به
نخستينپنجشنبهى ماه مبارك رجب است.
به عبارت ديگر، رابطهى منطقى بين اين دو مطلب، عام و خاص من وجه است. درنتيجه،
مثلا اگر جمعهاى، ابتداى ماه مبارك رجب بود، شب آن، «ليلهالرغائب»است، اما
زمان انجام دادن آن نماز و روزه نيست و پنجشنبهاى را كه مىآيد، بايدروزه
داشتو آن نماز را خواند.
حال، اگر كسى بپرسد: «درآن شب، چه اعمالى را بايد انجام داد؟» خواهيم گفتكه
احياى آن شب، همراه با دعا و قرائت قرآن و ... پسنديده است.
البته، اين احتمال را هم مىتوان داد كه اگر پنجشنبه، جزء ماه مبارك رجب
نبود،ولى روز بعد از آن -كه جمعه باشد- ابتداى ماه مبارك رجب باشد، روزهى
پنجشنبه،ساقط مىشود، ولى آن دوازده ركعت نماز پابرجا است و بايد بين دو نماز
مغرب وعشا خوانده شود و آن شب هم، «ليلهالرغائب» است.
عارف كامل، جناب آقاى حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى، در كتاب
مراقباتاشفرموده است:
والجمود علىالظاهر، انما يقتضى ان يقال: ان العمل بذلك فى ما اذا لم
يكناولالشهر جمعه. و اما اذا كان الاول جمعه، يكون العمل للجمعهالثانيه
ولولمينطبق بليلهالرغائب. و ليس فىالروايه تصريح باشتراط ذلك بليلهالرغائب.
و لكن الذى يقوى فىالنفس، ان يكونالعمل للجمعه الاولى و لكن بالغاءالصوم
اذااتفقت الجمعه فى اولالشهر او بالغاء قيد رجب من صوم خميس فى هذهالصوره.
(۵)
همانطور كه مشاهده مىكنيد، اين بزرگوار، احتمال ديگرى را تقويت كردهاند و
نظرمبارك شان اين است كه اگر جمعه، نخستين روز ماه مبارك رجب باشد، بدون
روزهگرفتن پنجشنبه، آن دوازده ركعت نماز، خوانده مىشود و آن شب هم
«ليلهالرغائب»است.
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
به نام خداى
بخشاينده مهربان
يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ
خَيْرٍ وَآمَنُ سَخَطَهُ
اى كه براى هر
خيرى به او اميد دارم و از خشمش
عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ يا
مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ يا
در هر شرى ايمنى
جويم اى كه مى دهد (عطاى ) بسيار در برابر (طاعت ) اندك اى كه
عطا كنى به هركه از تو خواهد اى
مَنْ
يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ
تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً اَعْطِنى
كه عطا كنى به كسى
كه از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى
عطا كن به من
بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَميعَ خَيْرِ
الاْخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنّى
به خاطر درخواستى
كه از تو كردم همه خوبى دنيا و همه خوبى و خير آخرت را و
بگردان از من
بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ
الاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ ما
به خاطر همان
درخواستى كه از تو كردم همه شر دنيا و شر آخرت را زيرا آنچه تو
دهى چيزى كم ندارد (يا كم نيايد) و
اَعْطَيْتَ وَزِدْنى مِنْ فَضْلِكَ يا كَريمُ
بيفزا بر من از
فضلت اى بزرگوار
راوى گفت پس
گرفت حضرت محاسن شريف خود را در پنجه چپ خود و خواند اين دعا
را به حال التجا و تضرّع به حركت دادن انگشت سبّابه دست راست
پس گفت بعد از اين
يا
ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ يا ذَاالنَّعْماَّءِ
اى صاحب جلالت و
بزرگوارى اى صاحب نعمت
وَالْجُودِ يا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتى عَلَى
النّارِ
و جود اى صاحب
بخشش و عطا حرام كن محاسنم را بر آتش دوزخ
|
پىنوشتها:
۱- الاقبال، ج۳، ص۲۱۱.
۲- زادالمعاد، تصحيح ميرزا على آقا شيرازى، صص ۸-۹.
۳- اصول كافى، كتاب الدعاء، باب الرغبه والرهبه...، ح۴.
۴- الاقبال، ج۳، ص ۱۸۵-۱۸۶ .
۵- المراقبات، ص۴۶.
منبع:
پيام حوزه-شماره ۱۸ , از طر يق شبكه
امام جواد (ع)