اشاره :
سخنان گهربار اميرمومنان (ع ) علاوه بر ساير ويژگيها و اصالتها , ترسيم گر رسم
و شكل هندسي عاليترين نوع « روابط عمومي » است و نه تنها مي توان , بلكه بايد
براي شناخت صحيح بايستگي ها در تشكيلات روابط عمومي ها به كلام اين اختر آسمان
ولايت روي آورد. مولا علي (ع ) مصباحي است كه هدايت مي كند , راه مي نمايد ,
جهت مي دهد , رفتن مي آموزد , لذا بايد تعاليم والاي وي مطرح شود و انديشه هاي
مرتفع و والايش نشر يابد.
مقاله حاضر با بهره گيري از كلام گهربار اميرمومنان و اسوه حاكمان حضرت علي (ع
) برخي از شيوه هاي عملي يك « روابط عمومي » ايده آل و همچنين معيارهاي كار
روابط عمومي را برگزيده و ارائه مي نمايد.
در توضيح بايد گفت كه با نگاهي به تاريخچه روابط عمومي در مي يابيم كه در گذشته
به دليل عدم پيچيدگي روابط اجتماعي , فرمانروايان بطور مستقيم با مردم ارتباط
برقرار مي كردند. با ايجاد شهرهاي بزرگ و مراكز جمعيت و تغيير و تحول شرايط
اقتصادي و اجتماعي و سياسي , اين روابط به سبب گستردگي آنها به آساني پيش مقدور
نبود , در نتيجه نهادي لازم بود تا با پر كردن خلا موجود , اين رابطه را ايجاد
كند و گسترش دهد و ارتباط قطع شده را برقرار سازد. لذا دفاتر روابط عمومي شكل
گرفت و مديران آگاه به تدريج از طريق اين دفاتر ارتباط خود را با مردم حفظ
نمودند و برنامه هاي ارتباطي خود را با مخاطبان و مردم ساماندهي كردند.
در دوران حكومت امير مومنان (ع ) نيز ارتباط با مردم بطور مستقيم توسط آن
بزرگوار و كارگزاران حكومتي آن حضرت برقرار مي شد و لذا با الهام از سخنان
گهربار امام علي (ع ) پي مي بريم كه وظايف « روابط عمومي » به مفهوم امروزي ,
بخش مهمي از وظايف كارگزاران بحساب آمده و به مناسبتهاي مختلف به عنوان
دستورالعمل هاي حكومتي به آنان گوشزد شده است .
لذا به اعتقاد نگارنده , بخشهايي از سخنان اميرمومنان خطاب
به كارگزاران كه در اين مقاله گردآوري شده , مي تواند منشوري باشد براي مسئولان
روابط عمومي كه سرمشق و الگو قرار گيرد.
« روابط عمومي » در هر موسسه و سازمان , عاملي سرنوشت ساز است كه بايد از اهميت
و ارزش بالايي برخوردار بوده و موسسه و سازمان متبوعه را در نيل به اهداف ياري
رساند. موفقيت « روابط عمومي » در گرو اين است كه با شناخت جايگاه و رسالت و
مسئوليت خويش و شناخت معيارهاي صحيح , ارتباط با افكار عمومي , افراد و
كارگزاران ديگر را به طور مفيد و موثري گسترش دهد چرا كه اصل لازم براي نايل
شدن به اهداف , حسن رابطه , درك متقابل و توسعه تفاهم بايكديگر و عموم مردم است
.
مطالبي كه در اين مختصر آمده است در چند مقوله ارائه مي شود كه عبارت است از :
جايگاه و مسئوليت روابط عمومي , رسالت و مسئوليت كارگزاران روابط عمومي ,
معيارهاي كار روابط عمومي شامل خدا محوري , مردم داري , عدالت گستري , شيوه
ارتباط با مردم و مسئولين , جلب محبت اساس اراده امور و عوامل جلب محبت .
جايگاه و مسئوليت روابط عمومي
روابط عمومي جايگاهي است كه كارگزاران آن بايد نسبت به جامعه و منافع همگان ,
احساس مسئوليت كرده و حرفه خود را به چشم وسيله اي براي امرار معاش ننگرند.
امام علي (ع ) در نامه خود به « اشعث بن قيس » استاندار آذربايجان مي نويسد : «
استاندارا , فرماندارا! استانداري و مسئوليت اجراي تو وسيله امرار معاش و
ارتزاق تو نيست . اين امانتي است بر دوش تو كه مقامي بالاتر از تو برعهده ات
سپرده و مسئولت كرده است . » (1 )
حكومت و رياست نبايد طعمه قرار گيرد و وسيله ارتزاق . يعني اينكه اي مسئول
روابط عمومي نبايد رياست و پست و مقام را وسيله و جاهت اسم و رسم و شهرت براي
خود نمايي و نبايد جايگاهت را پايگاه قدرت خود بداني . نبايد منصب را پشتوانه
اي براي سلطه گري و وسيله اي براي تثبيت و تحميل خويش بر مردم بداني و بداري .
نبايد از امكانات حكومتي به نفع خويش بهره گيري كرده و حكومت را جايگاه طرح
خودت و احياي منيت داشته باشي .
معيارهاي كار روابط عمومي
جهت و سمت و سوي رفتار افراد را سيستم معيارها و ملاكهاي آنان تعيين مي كند كه
اين ملاكها براساس اعتقادات مذهبي و اجتماعي به وجود ميآيد.
روابط عمومي ها با بكار
بستن آنچه كه از سوي امام علي (ع ) به عنوان معيار كار مطرح گرديده قادر خواهند
بود جهت و سمت و سوي رفتار خود را براساس حق و حقيقت , عادلانه و منصفانه تعيين
كنند. خدا محوري , مردم داري و عدالت گستري , سه معيار مهمي است كه علي (ع ) به
كارگزارانش رعايت آنها را گوشزد مي كند.
امام علي (ع ) در منشور حكومتيش به مالك اشتر مي فرمايد : « مالك , اي زمامدار
مصر , بايد كه نكوترين روشها و والاترين شيوه ها براي زمامدار , روش و شيوه اي
باشد كه بر پايه « حق » و « عدل » و « رضايت توده ها » باشد. حق را خط وسط
بداند و قرار دهد , عدل را بگسترد و مردم را راضي و خشنود نگه داشته , جذب و
جلب نمايد , چرا كه نارضايتي و خشم توده مردم , رضايت و خشنودي مقربان و نور
چشميها را خنثي ساخته و بي اثر مي كند , ولي خشم نزديكان و مقربان در صورت
رضايت توده , ضرر و زياني به بار نمي آورد... مالك ! بايد كه هوادار توده باشي
و مردم گرا و پاس جمعيت مردم را بداري . » (2 )
رسالت و مسئوليت كارگزاران روابط عمومي
امام علي (ع ) در نامه اش خطاب به اشعث بن قيس استاندار آذربايجان امر به انجام
كارهايي مي كند كه مشروع بوده و براي مردم مقبول باشد. وي ميفرمايد : « در
كارها بدون اطمينان و استناد در مشروعيت و مقبوليت آن براي مردم اقدام مكن . »
(3 ) آنچه در اينجا به نظر مي رسد يادآوري آن لازم باشد , اين است كه كارگزاران
حكومتي از جمله روابط عمومي ها بايد بدانند كه در پيشگاه سه قدرت مسئولند :
1 ـ در پيشگاه خدا , چون مسئوليت در دست آنان امانتي است خدايي , بدان جهت كه
آرمانهاي خدايي را تحقق بخشند.
2 ـ در پيشگاه امام (رهبري ) , چون دولتمردان و كارگزاران , نمايندگان و نايبان
او هستند.
3 ـ در پيشگاه امت , چون كارگزاران منتخبان مردم و برخاسته از متن مردمند.
حكومت از مردم و براي مردم است و حاكم بايد خدمتگزار مردم باشد.
شيوه ارتباط با مردم و مسئولان
افكار عمومي , عامل نيرومندي در صحنه سياست و اجتماع است كه مي تواند موسسات يا
سازمانها را در دستيابي به اهدافشان ياري رساند. روابط عمومي ها بايد به اين
عامل نيرومند توجه داشته باشند , نه به چشم يك وسيله , بلكه به خاطر احساس
مسئوليت نسبت به جامعه و منافع همگان و ايجاد جو سالم براي گسترش عدالت و بستن
راه ستمگري . امام علي (ع ) در نامه اي كه به « محمدبن ابي بكر » استاندار مصر
مي نويسد به شيوه ارتباط با مردم و مسئولين اشاره مي كند كه مي تواند راهنماي
عمل مسئولان روابط عمومي قرار گيرد.
حضرت خطاب به وي مي فرمايد : « بالت را براي مردم بگستر و (چون آنان خاكي باش )
با آنان فروتني كن , نرمخو باش و در برابر آنان رام , گشاده رو باش و مردم
پذير. با همه يكسان رفتار كن حتي در چگونه نگاه كردن مساوات را رعايت كن تا
بزرگان و آنان كه داراي قدرت و قوي هستند , نحراف تو را از عدل نسبت به مردم ,
چراغ سبزي براي ستمگري نپنداشته و در تو طمع نورزند و نيز تا ضعفا از عدل تو
مايوس نگردند . (4 )
در اينجا لازم است به دو بينش در مورد نحوه رابطه با حاكم و مسئول اشاره اي
شود. يك بينش , حاكم يا مسئول را در هاله اي از قدس پيچيده و دور از درد و رنج
و نياز انسانها قرار ميدهد , چنين بينشي از حاكم يا مسئول , يك ديكتاتور مي
سازد. او براي مشروع و مقبول جلوه دادن روش و شيوه رفتاريش با استفاده از
امكانات تبليغي و روابط عمومي , قدرت مطلقه و قداست خود را توجيه كرده و مردم
را باور مي دهد كه منزلت وي , شان و مقام و موقعيت وي بسي بالاتر و والاتر از
اين است كه با مردم همگون و همرنگ و هماهنگ شود. مبلغان , اجير شده هاي مستخدم
در « روابط عمومي » او ناهمگوني , ناهمرنگي و ناهماهنگي مدير يا مسئول را توجيه
كرده و مردم را تسليم چنين شرايطي مي كنند.
بينش ديگر , حاكم را در هاله اي از قدس نمي پيچيد و دور از درد و رنج و نيازهاي
انسانها قرار نميدهد و مسئوليت را در دست او امانتي مي داند كه بايد تا با بهره
گيري از آن قدرت , در خدمت مردم درآيد و خلق خدا را در حركت به سوي خدا ياري
رساند و مدد دهد. چنين بينشي , حاكم را فردي « خادم » و « مسئول » در برابر
جامعه دانسته و در رفتار هم شيوه اي مبتني بر اين بينش خواهد گزيد. بنابراين
اولين مشخصه و خصلت او , تواضع , همرنگي و همگون بودن او با مردم خواهد بود.
لذاست كه مي بينيم امام علي (ع ) در عهدنامه اش به مالك اشتر سفارش مي كند كه :
« اي حاكم مسلمان ! نبايد از مردم محجوب و پنهان باشي . تو بايد بيش از همه با
مردم تماس و آميزش داشته باشي تا جزئيات زندگي ملت در نظرت آشكار و واضح باشد.
مگر حكمران , بشر نيست مگر او را نمي توانند فريب دهند مگر ممكن نيست در پيشگاه
تو حق , باطل و باطل , حق جلوه كند در آن موقع كه شخصا در معركه جامعه قدم
گذاري , چنان بر احوال قوم واقف شوي كه از فريب و نيرنگ خيانتكاران محفوظ و
بركنار بماني . » (5 )
امام علي (ع ) در مقاطع مختلف به ترسيم ارتباط صحيح پرداخته و رفتار و برخورد
مناسب را مقدمه اي براي ايجاد ارتباط موثر و مفيد مي داند. موضوعي كه بايد
آويزه گوش هر كارگزار روابط عمومي قرار گيرد. امير مومنان با تاكيد بر لزوم
هدايت مردم با اخلاق عملي مي فرمايد : « كسي كه مي خواهد خود را پيشواي مردم
معرفي كند , بايد قبل از اينكه به تعليم ديگران مي پردازد خود را تعليم دهد.
چنين فردي قبل از اينكه با زبان , مردم را تعليم دهد بايد با اخلاق و روش خود
آنها را هدايت كند . » (6 ) و سپس كيفيت اين رفتار و روش را توضيح ميدهد كه : «
با مردم آنچنان رفتار كنيد كه اگر با آن روش جان داديد , براي شما گريه كنند و
اگر زنده مانديد , با آغوش باز و شوق فراوان به سوي شما بشتابند . » (7 ) «
آنگاه كه به شما احترام گذاشتند , به بهتر از آن پاسخ بده ! هر گاه دستي براي
نيكي به سوي تو دراز شد , به پيش از آن پاداش بده ! در عين حال در اينگونه
موارد اجر فراوان براي كسي است كه در احترام و نيكي پيشدستي كرده است . » (8 )
گرامي داشتن سنتهاي حسنه و آداب و رسوم زيباي مردم , يكي از اصول اخلاقي روابط
عمومي است و مسئولان روابط عمومي بايد به خاطر حفظ حرمت افكار و عقايد عمومي
مردم , به اين اصل توجه داشته باشند. در اين صورت است كه مي تواند دريچه هايي
بي سوي قلبهاي ديگران بگشايد و نفوذ معنوي خويش را در عمق جانها بگستراند. امام
علي (ع ) در اين مورد خطاب به مالك اشتر مي فرمايد : « باكارهاي خوبي كه مردم
به آن عادت كرده و به آن انس گرفته اند و در مسير آسايش آنهاست , مخالفت نكن .
كارهايي را كه با آداب و رسوم شايسته آنان نمي سازد , نكن كه پاداش بنيانگذاران
رسوم , محفوظ است و گناه مخالفت تو با آن رسوم , موجود . » (9 )
امير مومنان علي (ع ) با تيز بيني خاصي بدنبال سفارش به تواضع و فروتني , عدالت
را حتي در نگاه كردن به مردم لازم ميداند و مي فرمايد : « نسبت به مردم متواضع
باش , به آنها احترام كن ! با روي خوش با آنان برخورد كن , در نگاه كردن چه كم
و چه با دقت ميان آنان فرقي نگذار تا نيرومندان توقع اضافي پيدا نكنند و
نيازمندان نسبت به عدالتي كه اجرا مي كني مايوس نگردند . » (10 )
اصل رعايت منزلت ها
درنظر داشتن احترام و موقعيت مخاطبان , چه مخالف و چه موافق و
احترام گذاشتن به شخصيت آنان از اصول كار يك روابط عمومي نمونه است كه در كلام
امير مومنان علي (ع ) به آن سفارش شده است . حضرت مي فرمايد : « ملت دو صنف و
دسته اند , يا مسلمانند و برادران ديني تو و يا غير مسلمان , ولي انسان و همنوع
تو . » (11 )
افراد بشري داراي شخصيتهاي چند بعدي هستند. يك فرد انساني علاوه بر شخصيت
انساني , شخصيت مذهبي و سياسي و علمي و صنفي و ... همه را دارد. يك روابط عمومي
خوب بايد در ارزيابي افراد و قضاوت در مورد انسانها , ابعاد شخصيت آنان را از
هم جدا كرده و تفكيك نمايد.
جلب محبت اساس اداره امور از آنجاكه اساس فعاليت روابط عمومي , مردم داري است ,
لذا جلب محبت مخاطبان در محور اصلي كارهاي اين نهاد قرار مي گيرد.
دوست داشتن قلبي مردم و عشق و علاقه به بندگان خدا , خمير مايه و اساس يك
فعاليت و انجام مسئوليت خدا پسندانه به ويژه در روابط عمومي است و شايد بدين
جهت است كه امام علي (ع ) در سفارش به استاندار مصر , مالك اشتر , اساس حكومت و
اداره مردم را در محبت و دوستي ها معرفي مي كند : اي مالك , قلب خود را نسبت به
مردم مالامال از رحمت و محبت و لطف و دوستي نما , تا در اداره امور زندگي فرد و
جامعه موفق باشي . » (12 )
حضرت , دلهاي انسانها را وحشي و رمنده مي خواند و ميفرمايد : « هر كس با محبت
اين دلها را بدست آورد به او رو خواهند آورد . » (13 ) پيشواي پرهيزكاران با
تاكيد بر نقش معجزه آساي محبت در برخورد با مردم , خطاب به مالك اشتر مي فرمايد
: اي مالك , مهر و محبت و نيكويي را نسبت به رعيت و مردم , در خانه دل خويش
زنده بدار و درباره آن همانند درنده اي خطرناك كه خوردن آنها را غنيمت شمارد
مباش , زيرا ملت , دو صنف و دسته اند : يا برادر ديني تو هستند و يا چون
انسانند . » (14 )
امير مومنان به نرمخويي و گفتار نيكو تاكيد و مي فرمايد : « احسان به ديگران ,
مايه جلب محبت و دوستي است . » (15 ) علي (ع ) ضمن توصيه به رعايت انصاف مي
فرمايد : انصاف موجب رفع اختلاف و باعث الفت و دوستي است . » (16 )
در خاتمه اميد است مسئولان و دست اندركاران روابط عمومي ها با شناخت جايگاه و
مسئوليت حساس خود , با بهره گيري از كلام گهر بار علي (ع ) , اين انسان تكامل
يافته , انديشه هاي غني شيعي را بر تشكيلات روابط عموميها حاكم سازند و موجبات
رشد و تعالي نظام اسلامي , امت مسلمان و نهاد روابط عمومي را فراهم آورند.
پانويس ها :
1 ـ نامه پنجم , نهج البلاغه .
2 ـ نامه 53 , به مالك اشتر , نهج البلاغه .
3 ـ نامه امام علي (ع ) به اشعث بن قيس استاندار آذربايجان , نهج البلاغه .
4 ـ نامه امام علي (ع ) به محمد بن ابي بكر استاندار مصر , نامه 27 , نهج
البلاغه .
5 ـ نامه 53 , به مالك اشتر , نهج البلاغه .
6 ـ كلام 71 , نهج البلاغه .
7 ـ كلام 10 , نهج البلاغه .
8 ـ كلام 60 , نهج البلاغه .
9 ـ نامه 53 , به مالك اشتر , نهج البلاغه .
10 ـ نامه 27 , نهج البلاغه .
11 ـ خطبه 131 , نهج البلاغه .
12 ـ نامه 53 , به مالك اشتر , نهج البلاغه .
13 ـ حكمت 47 , نهج البلاغه .
14 ـ نامه 53 , به مالك اشتر , نهج البلاغه .
15 ـ غررالحكم .
16 ـ تفسير نورالثقلين , ج 4 , صفحه .585
امام علي (ع ) در مقاطع مختلف به ترسيم ارتباطات صحيح پرداخته و برخورد مناسب
را مقدمه اي براي ايجاد ارتباط موثر مي داند , موضوعي كه بايد آويزه گوش هر
كارگزار روابط عمومي باشد
اميرالمومنين (ع ) درباره لزوم هدات مردم با اخلاق عملي مي فرمايد : كسي كه مي
خواهد خود را پيشواي مردم معرفي كند قبل از اينكه به تعليم ديگران بپردازد ,
خود را تعليم دهد. چنين فردي قبل از اينكه با زبان , مردم را تعليم دهد بايد با
اخلاق و روش خود آنها را هدايت كند
منبع: روزنامه جمهوري اسلامي 11/02/1384 صفحه مقالات