اشاره
آنچه در پي ميآيد نگاهي است اجمالي و گذرا به زندگاني اسوه زنان عالم و الگوي
شايسته انسانيت، فاطمه ثاني، دخت گرامي امام موسي بن جعفر (ع)، حضرت معصومه (س)
که تحت عنوان «کريمه اهل بيت (س)» تقديم دانشوران فرهيخته و لب نگران نکتهسنج
ميگردد. اميد آنکه سعي نگارنده در ارائه اين وجيزه ناچيز مشکور و در ساحت
قدسي آن قديسه مطهره، مقبول افتد و خوانندگان اهل دقت و نظر را گامي به معرفت و
محبت آن محبوبه حق، نزديک نمايد.
مقدمه
در نگرش اسلامي انوثت يا ذکورت ملاک امتياز و معيار برتري نيست، روي سخن اسلام
با انسان است و انسانيت در قالب جنسيت خاص نميگنجد. در انديشه اسلامي مرد بودن
يا زن بودن انسان، هيچکدام ملاک برتري کمال يا مايه کهتري و نقص نيست. در
خطابات قرآني روي سخن با ناس، انسان، مومنين و... است چنانکه ميفرمايد: يا
ايهاالناس اعبدو ربکم الذي خلقکم والذين من قبلکم. (بقره / 21)
يا ايها الانسان انک کادح الي ربک کدحا فملاقيه. (انشقاق /6)
يا ايهاالذين آمنوا استعينو بالصبر و الصلوة ان ا... مع الصابرين. (بقره/ 153)
يا ايهاالذين هادوا ان زعمتم انکم اولياءالله من دون الناس فتمنوا الموت ان
کنتم صادقين. (جمعه/6)
و اين مبين همان حقيقت انکارناپذير است که اسلام بين انسانها تبعيض قائل نشده،
هرچند در کارگاه آفرينش تفاوت وجود دارد و تفاوت لازمه نظام احسن هستي و ضرورت
زندگي جمعي و لازمه تنظيم روابط اجتماعي است. چنانکه ميفرمايد: ايها الناس انا
خلقناکم من ذکر و انثي و جعلناکم شعوبا و قبايل لتعارفوا ان اکرمکم عندا...
اتقيکم. (حجرات/13)
اي مردم ما شما را از مرد و زن آفريديم و آنگاه شما را از شعبههاي بسيار و
تيرههاي مختلف قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد! ولي گراميترين شما نزد خدا
باتقواترين شما مردميد و خدا کاملاً آگاه و داناست. بنابراين همه انسانها
صرفنظر از نوع قوميت و نژاد و رنگ و زبان و جنسيت و... ميتوانند بر قله کمالات
بايستند و در سايه ايمان و عمل صالح به حيات طيبه و پاداش بزرگ دست يابند. من
عمل صالحا من ذکر او انثي و هو مومن فلنحيينه حيوه طيبه و لنجزينهم اجرهم باحسن
ماکانوا يعملون. (نحل/97)
هرکس کار شايستهاي انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالي که او مومن باشد
به او حياتي پاکيزه ميبخشيم و پاداش او را بهتر از اعمال نيکي که کرده به او
خواهيم داد.
حضرت معصومه الگوي جويندگان کمال
با توجه به نکات فوق، در نگرش اسلامي همانگونه که مرداني چون پيامبران و امامان
معصوم (عليهم السلام) الگوهايي شايسته براي ديگران هستند! (چنانکه خداوند در
قرآن با مخاطب قرار دادن مومنين ميفرمايد: لقد کان لکم في رسول ا... اسوه حسنه
لمن کان يرجواا... واليوم الآخر و ذکرا... کثيرا. (احزاب/21)
البته شما را در اقتداي به رسول خدا، چه در صبر و مقاومت در برابر دشمنان و چه
در ديگر اوصاف و افعال نيکو، خير و سعادت بسيار است براي کسي که به ثواب خدا و
روز قيامت اميدوار باشد و ياد خدا بسيار کند. قد کانت لکم اسوه حسنه في ابراهيم
والذين معه. (ممتحنه/4)
براي شما مومنين بسيار پسنديده و نيکوست که به ابراهيم و پيروانش اقتدا کنيد.
... ساير برگزيدگان الهي، از انبيا و اوليا هم همينطور...)
زنان بزرگي همچون آسيه، مريم، خديجه، فاطمه زهرا، زينب کبرا و فاطمه معصومه
(سلام ا... عليهن اجمعين) نيز براي همگان بويژه زنان، اسوه و الگوي شايستهاي
بشمار ميروند. از اين روي مطالعه تاريخ زندگي و سيره علمي و عملي و جلوههاي
رفتاري آن برگزيدگان الهي سرمشق بسيار مناسبي براي جويندگان سعادت و کمال و
حيات برتر انساني است و آشنايي با آنان، مصباح هدايتي در فراراه زندگي همگان
خواهد بود.
نگاهي گذرا
نام: فاطمه کبرا (س)
القاب شريف: طاهره، حميده، بره، رشيده، تقيه، نقيه، مرضيه، سيده، رضيه،
اختالرضا، صديقه، شفيعه روز محشر، کريمه اهل بيت و معصومه (ع) که لقب مشهور
اوست.
انوارالمشعشعين/ج1/ص211
والدين: پدرش امام موسي بن جعفر، باب الحوائج (ع) مادرش جناب نجمه
(عليهاالسلام)
تاريخ و محل تولد: اول ذيقعده الحرام سال 173 هجري در مدينه ده ساله بود که
پدرش شهيد شد.
ورود به شهر قم: 23 ربيع المولود سال 201 هجري، (17 روز قبل از رحلت)
محل عبادتش در قم: بيت النور (مدرسه ستيه واقع در ميدان مير)
هدف از مسافرت: ديدار برادرش امام رضا (ع) در مرو (خراسان)
رحلت: دهم ربيعالثاني 201هـ.ق به علت بيماري يا در اثر شدت غم و غصه يا بدليل
مسمويت!
سن مبارکش: هنگام رحلت 28 سال
پاداش زيارت: بهشت برين است، چنانکه امام صادق و امام رضا و امام جواد
(صلواتا... عليهم) فرمودند:
ان زيارتها تعادل الجنه. (بحارالانوار.ج 60/ص 219)
همانا پاداش زيارت فاطمه معصومه در قم بهشت است.
امام رضا (ع) به سعد قمي فرمود:
يا سعد عندکم لنا قبر.
قلت: جعلت فداک، قبر فاطمه بنت موسي (ع)؟
قال: نعم، من زارها عارفا بحقها فله الجنه... (بحار / ج102/ ص 265)
اي سعد ما را قبري در نزد شماست. سعد ميگويد: عرض کردم فدايت شوم! منظورتان
قبر فاطمه دختر موسي بن جعفر (ع) است؟ فرمود: آري، هرکس او را زيارت کند در
حالي که عارف به حق او باشد، وارد بهشت ميشود. چنانکه زيارت قبور مطهر و متبرک
همه معصومين عليهم السلام چنين است که اگر عارفا بحقوقهم باشد! زائر، شايسته
پاداش ورود به بهشت ميشود. آنگاه امام هشتم (ع) کيفيت زيارت قبر حضرت معصومه
(س) را چنين بيان فرمود: چون وارد حرم حضرت معصومه (س) شدي، نزد قبرش رو به
قبله بايست و بگو:
السلام عليک يا بنت رسول ا... السلام عليک يا بنت فاطمه و خديجه السلام عليک يا
بنت اميرالمومنين السلام عليک يا بنت الحسن و الحسين السلام عليک يا بنت ولي
ا... السلام عليک يا اخت ولي ا... السلام عليک يا عمه ولي ا... السلام عليک يا
بنت موسي بن جعفر و رحمه ا... و برکاته و در پايان از او چنين بخواه:... يا
فاطمه اشفعي لي في الجنه فان لک عندا... شانا من الشان. (بحارالانوار/ ج 102/ ص
266)
اي فاطمه! براي ورود من به بهشت، تو شفاعتم کن زيرا براي تو در نزد خدا اعتبار
و مقام والا و بزرگي است.
و امام هشتم (ع) زيارت حضرت معصومه را معادل زيارت خودش دانسته است چنانکه
فرمود:
من زار المعصومه بقم کمن زارني. ناسخ التواريخ (امام کاظم). ج 3/ ص 68
کسي که حضرت معصومه (س) را در قم زيارت کند مثل کسي است که مرا زيارت کرده است.
امام صادق (ع) فرمود: ستد فن فيها امراه من اولادي تسمي فاطمه فمن زارها و جبت
له الجنه. بحار/ ج 60/ ص 216
به زوردي در آنجا (قم) زني از اولاد من دفن ميشود که نام او فاطمه است. پس هر
کس او را زيارت کند بهشت بر او واجب ميشود.
امام جواد (ع) نيز فرمود:
من زار عمتي بقم فله الجنه کامل الريارات / ص 324
هرکس که قبر عمهام حضرت معصومه را در قم زيارت کند بهشت سزاوار اوست.
عظمت و فضيلت حضرت معصومه (س)
طبق نص صريح علماي رجال در ميان فرزندان امام کاظم (ع) بعد از امام رضا (ع) کسي
در شرافت و فضيلت همسنگ و همتاي فاطمه معصومه (س) نميباشد. تواريخ النبي والآل/ ص 149
در شان و جلالت و فضيلت او همين بس که وقتي نزد امام صادق (ع) بحث قم و شرافت
آن پيش آمد، امام صادق (ع) فرمود: «الا وان قم الکوفه الغيره، الا ان الجنه
ثمانيه ابواب، ثلاثه منها الي قم، نقبض فيها امراه هي من ولدي و اسمها فاطمه
بنت موسي، و تدخل بشفاعتها الجنه باجمعهم». بحارالانوار/ ج 60/ ص 216
«قم کوفه کوچک است و بهشت هشت در دارد، سه در از آنها به روي قم باز است و
بانويي از فرزندان من در آن جا دفن خواهد شد که فاطمه دختر موسي نام دارد و با
شفاعت وي همه شيعيان وارد بهشت ميشوند». شفاعت جميع شيعيان مقام والايي است که
به اشخاص عادي، اعطا نميشد. چنانکه فراز پاياني زيارتنامه حضرت معصومه (س) طبق
نقل امام هشتم (ع) به اين حقيقت اشاره دارد: يا فاطمه اشفعي لي في الجنه فان لک
عندا... شان من الشان.
فاطمه ثاني
با آنکه امام موسي بن جعفر (ع) غير از فاطمه معصومه (ع)، دختران ديگري نيز
داشت. در ميان همه آنان، تنها اوست که داراي امتيازات والايي بوده است. زيرا او
همچون جدهاش حضرت زهرا عليها السلام در علم و عمل و شرافت و قداست و کمالات،
گوي سبقت را از ديگران ربود و به راستي حضرت معصومه، فاطمه ثاني و تجلي درباره
امالائمه و آينهدار وجود حضرت صديقه طاهره و جلوهگاه جمال و اوصاف برجسته
مادر گراميش فاطمه زهرا (س) بوده است. بويژه آنکه هر دو با رنج زيستند، هر دو
چون گل محمدي عمري کوتاه داشتند و هر دو فاطمه بودند. آري فاطمه! نامي مقدس و
آشنا و محبوب با خاطراتي جانکاه و حزنآلود! و يادآور مظلوميت بزرگ اهل بيت
پيامبر تا هميشه تاريخ بوده است.
در نگاه پدر
پيامبر گرامي اسلام (ص) در مقام تجليل و قدرداني از دخترش حضرت زهرا
عليهاالسلام و مقامات او، بارها دربارهاش، در حضور و در غيابش اين جمله را بر
زبان آورده بود که:
فداک ابوک، «فداها ابوها» (پدرش به قربانش) بحارالانوار/ ج43/ص 86
امام کاظم (ع)، پدر بزرگوار حضرت معصومه عليها السلام نيز به مناسبتي درباره وي
چنين جملهاي را فرمود! آن جا که جمعي از شيعيان براي دريافت پاسخ به پرسشهاي
خود، وارد مدينه شدند تا به محضر امام کاظم عليه السلام برسند، آن حضرت در
مسافرت بود. آنها ناگزير بودند، از آن سفر مراجعت کنند. از اين روي سوالات خود
را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم (ع) تحويل دادند تا در سفر بعد، جواب
آن را دريافت نمايند. هنگام خداحافظي، ديدند حضرت معصومه عليها السلام که حدود
شش سال سن داشت، پاسخ سوالات آنها را نوشته و آماده نموده است! بسيار شادمان
شدند و آن نامه را تحويل گرفتند. هنگام مراجعت، در بين راه با امام کاظم (ع) که
از سفر باز ميگشت، ملاقات کردند و ماجرا را به عرض امام رساندند، امام (ع) آن
نوشته را از آنها طلبيد و مطالعه فرمود و پاسخهاي حضرت معصومه عليهاالسلام را
درست يافت، آن گاه ضمن تمجيد و تجليل از دختر گرامياش حضرت معصومه عليهاالسلام
وتصديق پاسخهاي او، سه بار فرمود: «فداها ابوها» (پدرش فدايش باد).بحارالانوار.ج43/ص86
اين حادثه شگفت، مبين آن است که حضرت معصومه عليهاالسلام همچون حضرت صديقه
طاهره، فاطمه زهرا (س) «عالمه غيرمعلمه» است و در خردسالي از رشد، شناخت، علم و
کمال بالايي برخوردار بوده است.
حرم فاطمه معصومه (ع) تجليگاه مرقد حضرت زهرا (ع)
مرحوم آيتا... سيد شهابالدين نجفي مرعشي رحمه ا... عليه ميفرمود: پدرم،
مرحوم آيتا... سيدمحمود مرعشي (ره) که در نجف اشرف ميزيست، بسيار علاقمند بود
محل قبر شريف جدهاش حضرت زهرا عليهاالسلام را بيابد، براي اين مقصود ختم مجربي
انتخاب نمود، چهل شب به آن مداومت کرد تا شايد از محل مرقد شريف حضرت زهرا
عليهاالسلام آگاه گردد. شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان، به بستر خواب
رفت، در عالم خواب به محضر امام باقر (ع) (يا امام صادق ع) رسيد. امام عليه
السلام به او فرمود: «عليک بکريمه اهل البيت» به دامن کريمه اهل بيت چنگ بزن.
ايشان تصور کرد، منظور امام عليه السلام از اين جمله، حضرت زهرا عليهاالسلام
است. عرض کرد: «آري قربانت گردم، من نيز ختم را براي همين گرفتم که محل قبر
شريف آن حضرت را دقيقتر بدانم، و زيارتش کنم». امام عليهالسلام فرمود: «منظور
من قبر شريف حضرت معصومه عليهاالسلام در قم است». سپس امام (ع) ادامه داد:
خداوند به خاطر مصالحي، اراده فرموده که قبر حضرت زهرا براي هميشه مخفي باشد،
از اين رو قبر حضرت معصومه عليهاالسلام را تجليگاه قبر شريف حضرت زهرا
عليهاالسلام قرار داده است. مرحوم آيتا... سيدمحمود مرعشي، وقتي از خواب
برخاست، تصميم گرفت به قصد زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام به قم مهاجرت کند. او
بيدرنگ با همه اعضاي خانوادهاش از نجف اشرف، عازم قم شد و به زيارت مرقد مطهر
حضرت معصومه عليهاالسلام مشرف گرديد.
توسل به حضرت معصومه (س)
حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذيقعده الحرام سال 173 هـ. ق در مدينه متولد
شد، با تولد او نه تنها نور وجودش، خانه امام کاظم (ع) را روشن و منور کرد،
بلکه در شعاع نورانيتش، ستارگان آسمان علم و فقاهت و تقوا در طول قرون متمادي
در کنار مضجع منورش استضائه و کسب فيض نموده و مينمايند و آنان نيز در پرتو
نورافشاني آينهدار جمال حق و مظهر نورالسموات والارض، با گشودن دريچههاي نور
در ظل عنايات کريمه اهل بيت (ع)، ظلمت گريزان و جستجوگران نور و هدايت را
بيبهره نميگذارند و با توسل و آستانبوسي دخت باب الحوائج و عرض ارادت و
اخلاص، از عنايات آن بزرگوار بينصيب نمانده و از اين رهگذر مشکلات بزرگ علمي و
غيرعلمي خود و ديگران را حل نموده و مينمايند که در ذيل به نمونههايي از آن
اشاره ميشود:
صدرالمتالهين شيرازي (ره)
جناب ملاصدرا، از علماي رباني و حکماي متاله قرن يازدهم هـ. ق (1050 هـ.ق،
متوفي در بصره) است. او صاحب تأليفات کم نظيري چون: «اسفار اربعه»، «شرح اصول
کافي»، «شرح الهدايه» و «شرح حکمة الاشراق» است. وي مدتي از عمر شريف خود را در
کهک قم سپري نمود و مشغول تأليف بعضي از کتابهاي خود، چون «اسفار اربعه» بود.
هر وقت برايش مشکل علمي يا مطلب مبهمي پيش ميآمد، به قم آمده، به حرم مطهر
حضرت معصومه عليهاالسلام مشرف ميشد و با توسل و استمداد از آن حضرت، مشکل
علمياش را حل ميکرد. فوائدالرضويه/ص 380
چنانکه مرحوم ميرزا علياکبر حکمي يزدي در حاشيه کتاب «اسفار اربعه»، در بحث
«اتحاد عاقل به معقول» از قول مرحوم صدرالمتالهين نقل ميکند: يکي از مواردي که
با توسل به حضرت معصومه عليهاالسلام مشکل علميش حل شد، بحث اتحاد عاقل به معقول
بوده است. اتحاد عاقل به معقول/ ص 108
علامه طباطبايي (ره)
مرحوم علامه سيد محمدحسين طباطبايي، صاحب تفسير «الميزان» نهايت ارادت و تواضع
را نسبت به حضرت معصومه عليهاالسلام ابراز مينمود. استاد شهيد مطهري، هرگاه
نام مرحوم علامه طباطبايي را ميبرد با جمله «روحي له الفدا» به زبان ميآورد.
شخصي از استاد مطهري پرسيد دليل اين همه تجليل و احترام شما به علامه طباطبايي
چيست؟ در پاسخ فرمود: من فيلسوف و عارف بسيار ديدهام، اما احترام من به علامه
طباطبايي به خاطر فيلسوف بودن ايشان نميباشد، بلکه از اين جهت است که او عاشق
و دلباخته اهل بيت عليهم السلام است.
علامه طباطبايي در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضريح مقدس حضرت معصومه
عليهاالسلام افطار ميکرد. آري مرحوم علامه طباطبايي عليرغم بعد مسافت و کهولت
سن، ابتدا پياده از منزل به حرم مطهر مشرف ميشد، ضريح مقدس حضرت معصومه (ع) را
ميبوسيد، سپس به خانه برميگشت و افطار ميکرد يا غذا ميخورد. مجله پيام انقلاب/ شماره123
در همين رابطه ذکر اين نکته خالي از فايده نيست که اشاره شود: از جمله
نعمتهايي که خداوند به مرحوم علامه طباطبايي عنايت فرمود، وجود همسري مهربان و
فداکار بود که او را تا رتبه علامه شدن و تأليف کتاب گرانسنگ تفسيرالميزان
همراهي نمود. وقتي همسر علامه به ديار باقي شتافت، همگان ديدند که حضرت علامه
در فراق او بسيار بيتاب بود. کساني در مقام سوال برآمدند و پرسيدند: جناب
استاد شما که يقين داريد مرگ حق است پس چرا اينقدر بيتابي ميکنيد؟ فرمود: شما
چه ميدانيد همسر من که بود؟ ما وقتي به زيارت خانم فاطمه معصومه سلام ا...
عليها مشرف ميشديم حاجيه خانم که سلام ميکرد، جواب سلام را ميشنيديم...
هفتهنامه شما/ شماره 342
امام خميني (ره)
معمار بزرگ انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني (قدس سره) آنگاه که در قم ساکن
بودند و يا هر گاه که به قم ميآمدند، با نهايت حضوع و تواضع نسبت به ساحت مقدس
حضرت معصومه عليهاالسلام در کنار ضريح آن بزرگوار حاضر ميشدند و متواضعانه به
او متوسل ميگشتند و با اشتياقي ويژه ضريح مطهر آن بزرگوار را ميبوسيدند. امام
خميني (ره) مقام آن حضرت را آن قدر ارجمند ميدانست که در يک قصيدهاي نسبتاً
طولاني، شامل 44 بيت، حضرت معصومه عليهاالسلام را با حضرت زهرا عليهاالسلام
مقايسه کرده و هر دو را به دليل شباهتهاي متعدد اين دو برگزيده الهي، مورد
تکريم و ستايش قرار داده است.
امام در بخشي از آن اشعار چنين سروده است:
نور خدا در رسول اکرم پيدا
کرد تجلي زوي به حيدر صفدر...
وز وي تابان شده به حضرت زهرا
اينک ظاهر ز دخت موسي جعفر
آبروي ممکنات جمله از اين نور
گر نبدي باطل آمدند سراسر...
دختر چون اين دو از مشيمه قدرت
نامد و نايد دگر هماره مقدر...
خاک قم اين کرده از شرافت جنت
آب مدينه نموده آن يک کوثر...
ديوان امام خميني (ره)/ص 25
سوالاتي چند مقام عصمت فاطمه معصومه (س)
يکي از القاب مشهور حضرت فاطمه، دختر موسي بن جعفر عليهماالسلام، «معصومه» است.
ايا اين لقب، به دليل «عصمت» آن بزرگوار است؟
در پاسخ بايد گفت: آري! آن گونه که در روايت آمده، حضرت علي بن موسيالرضا
عليهالسلام فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارني». رياحين الشعريعه/ج5/ص35
هرکس معصومه عليهاالسلام را در قم زيارت کند، مثل کسي است که مرا زيارت کرده
است. امام رضا عليه السلام در اين روايت، دو مطلب را بيان فرمود: اول اينکه: آن
حضرت را به لقب معصومه ناميد. دوم اينکه: زيارتش را همسنگ زيارت خودش، (يعني
امام معصوم) قرار داد. از آن جايي که سخنان امام عليه السلام از پيرايه گزاف و
اغراق و غلو منزه است، اين سخن گهربارش بر عصمت حضرت معصومه عليهاالسلام دلالت
دارد. چنانکه روايت امام صادق (ع) به نقل از «بحار» که فرمود:... تدخل بشفاعتهم
شيعتنا الجنه باجمعهم بحار/ج60/ص 216
زيرا شفاعت جميع شيعيان مقام انسانهاي معمولي نيست.
روايت امام رضا (ع) به سعد قمي که فرمود: «يا سعد من زارها فله الجنه». «اي سعد
هرکس حضرت معصومه را زيارت کند وارد بهشت ميشود.» گواه و مويد ديگري بر عصمت
آن بزرگوار است.
روايات زياد ديگري نيز در اين زمينه وارد شده که انسان مطمئن ميشود، مقام حضرت
معصومه فراتر از مقام انسان عادي است.
البته ترديدي نيست که عصمت نيز مانند کمالات ديگر انساني داراي مراتب و درجاتي
است و عاليترين درجه آن را پيامبر خاتم (ص) و فاطمه زهرا (ع) و دوازده جانشين
پيامبر عليهم السلام دارا هستند.
اتفاق علماي اماميه بر اين است که همه پيامبران و فرشتگان الهي معصوم هستند و
هيچ يک از علماي شيعه در مورد حضرت «ابوالفضل» و «حضرت علياکبر» و «حضرت زينب»
و «حضرت معصومه» ادعا نکردند که آنها معصوم نيستند، بلکه برعکس! شخصيتهاي
بزرگي در مورد عصمت آنها سخن گفتهاند؟! ثارا.../220
تشريففرمايي دو شخص ناشناس، براي مراسم تجهيز و نماز اين بانوي بزرگوار که به
احتمال قوي امام رضا و امام جواد عليهما السلام بودند، تاييد واضح ديگري بر
عصمت وي ميباشد. زيرا مطابق اعتقاد قطعي شيعه «بر پيکر معصوم، شخص معصوم نماز
ميگذارد و جنازه معصوم را فقط معصوم به خاک ميسپارد». چناکه در روايتي از
مفضل از قول امام صادق (ع) نقل شده که گفت: قلت لابي عبدا... (ع) من غسل فاطمه؟
قال: ذاک اميرالمومنين (ع)... فانها صديقه و لم يکن يغسلها الا الصديق! اما
علمت ان مريم لم يغسلها الا عيسي؟ اصول کافي/ج1/ص 382
در زيارتنامه وي که منصوص از امام رضا عليه السلام است، آن حضرت دختر رسول خدا
(ص)، دختر فاطمه زهرا، خديجه کبري، اميرالمومنين علي بن ابيطالب، امام حسن،
امام حسين، دختر ولي خدا (امام کاظم عليه السلام)، خواهر ولي خدا، حضرت امام
رضا (عليهم السلام) معرفي شده است. چنانکه در زيارتنامه آن بزرگوار به نقل از
امام هشتم (ع) ميگوييم. السلام عليک يا بنت رسول ا... السلام عليک يا...
اين مطلب تنها حکايت از شرافت خانوادگي او نيست، بلکه علاوه بر اين، بيانگر آن
است که حضرت معصومه از نظر معنوي و مقامات عالي ملکوتي نيز به راستي فرزند روح
و جسم و مکتب پيامبر (ص) و فاطمه (س) و ائمه معصومين عليهم السلام ميباشد که
از جمله ويژگيهاي آن ذوات مقدسه «عصمت» آنان است.
عزيمت به سوي ايران
در سال 200 هجري حضرت رضا (ع) از طرف مامون به مرو دعوت! بلکه فراخوانده شد و
به اقامت اجباري در آنجا ناگزير گرديد. حضرت معصومه سلام ا... عليها امام هشتم
(ع) را بسيار دوست ميداشت. يکسال فراق برادر را تحمل کرد، ديگر قدرت شکيبايي
نداشت! امام رضا (ع) نيز بيشتر از آن نميتوانست دوري خواهرش را تحمل کند، از
اين روي به حضرت معصومه (س) نامهاي نوشت و خواهرش را به خراسان دعوت نمود و آن
نامه را توسط پيک مخصوصي به مدينه منوره ارسال کرد. من لايحضره الخطيب/ج4/ص 461
با دعوتنامه امام هشتم (ع)، حضرت معصومه سلام ا... عليها به شوق ديدار برادر،
مدينه را به قصد مرو ترک نمود. در اين سفر پنج تن از برادران حضرت معصومه (س)
به نامهاي: فضل، جعفر، هادي، قاسم و زيد، و تعدادي از برادرزادگان، و تني چند
از غلامان و کنيزان، آن حضرت را همراهي ميکردند. هنگامي که موکب حضرت معصومه
سلام ا.. عليها و همراهانش به ساوه رسيد، اهالي ساوه که در آن زمان از دشمنان
سرسخت اهل بيت (ع) بودند، به آنها حملهور شدند و جنگ سختي درگرفت، و همه
برادران و برادرزادگان حضرت معصومه به شهادت رسيدند. به عقيده برخي از مورخان
امامزادگاني چون سيداسحاق، سيد ابوالرضا و سيدعلي اصغر در ساوه و هارون بن امام
کاظم (ع) در اطراف ساوه، جزو همراهان حضرت معصومه سلام ا.. عليها بودند، که به
دستور مامون به شهادت رسيدهاند. قيام سادات علوي/ ص 166
چگونگي رحلت؟
در اينکه آيا حضرت معصومه عليها السلام به مرگ طبيعي از دنيا رفت يا با شهادت؟
در پاسخ بايد گفت: بيشتر تاريخنويسان تصريح نمودهاند به اين که حضرت معصومه
در مسير سفر از مدينه به خراسان وقتي به شهر ساوه رسيدند، بيمار شدند و از آن
جا او را به قم آوردند و پس از 17 روز، در تاريخ دوازدهم ربيع الثاني سال 201
هـ. ق پيش از آنکه چشم مبارکشان به ديدار برادر گراميشان امام هشتم (ع) روشن
شود، در قم در ميان اندوه فراوان محبان اهل بيت (ع)، از دنيا رفتند و شيعيان را
در ماتم خود به سوگ نشاندند، مردم قم هم با تجليل فراوان، پيکر پاکش را تشييع
کردند و او را در باغ بابلان (محل فعلي حرم) به خاک سپردند. تاريخ قم / ص 41
علت بيماري
کمتر کسي به علت بيماري وي اشاره نموده است! آن گونه که در بعضي از روايات و
متون تاريخي آمده، هنگامي که کاروان حضرت معصومه عليهاالسلام و همراهانش به
ساوه رسيدند، دشمنان خاندان نبوت، به کاروان حمله کردند، هارون بن موسي بن جعفر
عليهالسلام (برادر حضرت معصومه عليها السلام) را که سرپرستي کاروان را به عهده
داشت، به شهادت رساندند و جمعي را مجروح و مصدوم نموده، و موجب پراکندگي آنها
شدند. در چنين شرايط تلخي، دشمنان توسط زني در غذاي حضرت معصومه (س)، زهر
ريختند و به اين ترتيب آن بانوي گرامي مسموم و بيمار شد! از اين روي، آن
بزرگوار تقاضا کرد او را به قم ببرند! وقتي به قم رسيد، بعد از چند روز توقف،
سرانجام به شهادت رسيد. قيام سادات علوي/ ص 166
بنا به نقل ديگري در اين جنگ نابرابر، هارون بن موسي بن جعفر عليه السلام و
ساير برادران و برادرزادگان حضرت معصومه که جمعاً 23 نفر بودند، همگي به شهادت
رسيدند و حضرت معصومه عليهاالسلام وقتي که بدنهاي پاره پاره و غرق به خون آنها
را ديد به شدت غمگين شد و سخت بيمار گشت! تقاضا کرد او را به قم ببرند، پس از
17 روز سکونت در قم سرانجام به لقاا... پيوست. رياض الانساب / ص 160
دليل مهاجرت به قم
هنگامي که حضرت معصومه در ساوه به شدت بيمار شد، چرا در همان جا بستري نگرديد و
درخواست کرد که او را به قم ببرند؟
در پاسخ بايد گفت: اين انتخاب دلائل متعددي داشت که به برخي از آنها در ذيل
اشاره ميشود:
الف - محيط ساوه در آن مقطع از تاريخ، به خاندان رسالت بيارادت بود. گنجينه آثار قم/ج1/ص 382
ب - طبق روايات متعددي، قم از ديرباز مرکز شيعيان و دوستداران اهل بيت
عليهمالسلام بود. در حدود سال 83 هـ. ق عبدالرحمن بن محمد بن اشعث به همراه
هفده نفر از علماي تابعين و شيعيان برجسته و پارسا، مانند کميل و سعيد بن جبير
به قم آمدند و همگي در قريه جمکران سکونت نمودند.
پس از آن آلاشعر که از مسلمانان معروف يمني در کوفه بودند، در دو دهه آخر قرن
اول به قم آمدند و از آن تاريخ به بعد، قم پايگاه مهمي براي شيعيان و دوستداران
اهل بيت عليهم السلام گرديد. کامل ابن اثير / ج4/ ص82
ج - از حضرت معصومه عليهاالسلام نقل شده که فرمود:
«پدرم امام کاظم (ع) فرمود: قم مرکز شيعيان ما است.» کامل بن اثير/ج4/ص37
د - از اين مهمتر! قم از زمان پيامبر گرامي اسلام (ص)، يکي از شهرهاي برگزيده
ديني و مذهبي معرفي شده بود! چنانکه انس بن مالک ميگويد: روزي در محضر رسول
خدا (ص) نشسته بودم، ناگاه اميرالمومنين علي عليه السلام به حضور آن حضرت آمد،
پيامبر (ص) از او استقبال گرمي نمود و پس از معانقه، بين دو چشم آن حضرت را
بوسيد، سپس فرمود: «اي علي! خداوند ولايت تو را بر آسمانها عرضه کرد، آسمان
هفتم براي پذيرش ولايت تو از آسمانهاي ديگر پيشي گرفت، خداوند آن را به عرش
آراست. سپس آسمان چهارم پيشي گرفت، خداوند آن را به «بيت المعمور» آراست. سپس
آسمان دنيا پيشي گرفت، خداوند آن را به ستارگان آراست. سپس مکه به پذيرش آن
سبقت گرفت، خداوند آن را به «کعبه» آراست. سپس مدينه سبقت گرفت، خداوند آن را
به وجود امن آراست. سپس کوفه سبقت گرفت، خداوند آن را به وجود تو آراست. سپس قم
سبقت گرفت، خداوند آن را به وجود عرب (شيعه اشعري و...) آراست و از قم دري را
به سوي بهشت گشود». دقت در اين روايت اين مطلب را به خوبي نمايان ميسازد که
محور تمام ارزشها «ولايت اميرالمومنين علي بن ابيطالب (ع)» است و ارزش قم نيز
به برکت وجود سلاله پاک اميرالمومنين (ع) و شيعيان و شيفتگان آن حضرت است.
هـ - در روايت ديگري آمده است که اميرالمومنين علي عليه السلام به اهالي قم
درود و سلام ميفرستد و براي آنها دعا ميکند.
و - امام صادق عليه السلام، نيز قم را حرم اهل بيت دانسته، خاک آن را پاک و
پاکيزه معرفي مينمايد.
ز - امام کاظم (ع) نيز قم را عش آل محمد، (آشيانه آل محمد (ص) معرفي ميکند و
يکي از درهاي بهشت را از آن اهل قم ميداند.
ح - از همه مهمتر اين که! امام صادق (ع) قبل از ولادت امام کاظم (ع) (پدر
بزرگوار حضرت معصومه عليهما السلام) خبر ميدهد که: «بانويي از فرزندان من به
نام «فاطمه» دختر موسي بن جعفر عليهاالسلام در آن جا (قم) رحلت ميکند که به
شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت ميشوند». بحارالانوار/ج60/ص 216
بنابراين اصرار حضرت معصومه (ص) مبني بر حرکت به سوي قم به عنوان يکي از خبرهاي
غيبي در خاندان عصمت و طهارت مطرح بود و براي آن بزرگوار نيز معلوم بود که بايد
تا قم بيايد! همچنانکه در خاندان رسالت و امامت، زمان و مکان شهادت اباعبدا...
الحسين عليه السلام از قبل معلوم بود. بدين جهت، همان گونه که امام حسين (ع)
براي پايداري دين، از مدينه به مکه و کربلا هجرت نمود، حضرت معصومه عليهاالسلام
نيز با علم به فرجام کار به قم هجرت کرد. آن بزرگوار نيز وقتي به ساوه رسيد و
با آن حوادث تلخ و شکننده مواجه شد، بيمار يا مسموم گرديد و متعاقب آن، از ساوه
به قم آمد و پس از مدت کوتاهي در قم به لقاءا... پيوست.
«والحمدا... ربالعالمين»
منبع: مسجد ـ سال سيزدهم،
تيرماه 83، شماره 79